Hydrozagadka – czyli niezwykła historia małego wodnego oczka

W sobotnie przedpołudnie, 24 lutego, w ostatni weekend ferii, w Laboratorium Aktywności Społecznej przy ul. Bocheńskiej 26 w Niepołomicach odbyły się warsztaty pt. „Hydrozagadka – czyli niezwykła historia małego wodnego oczka”. Zajęcia zostały zorganizowane przez Stowarzyszenie Zielony Puszczyk oraz Urząd Miasta i Gminy w Niepołomicach w ramach programu edukacyjnego „Mała retencja wodna” z projektu EPICURO. Wydarzenie przeznaczone było dla dzieci w wieku 8-12 lat i cieszyło się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców gminy. Scenariusz spotkania miał formę gry-zgadywanki, a w roli animatorów znakomicie zaprezentowały się Iwona Tucznio – geolog, podróżnik i grotołaz oraz Paulina Wabik – geolog, edukator i podróżnik.

Początek spotkania to przede wszystkim luźna pogadanka z dziećmi o znaczeniu wody w naszym życiu i jej wpływie na nasze środowisko. Obrazowo przedstawiona została ilość wody na Ziemi w stosunku do lądów. Podkreślone wyraźnie zostało, że choć ma nad nimi wyraźną przewagę zajmując ok 70% powierzchni planety, to w zdecydowanej większości jest wodą słoną, która nie nadaje się do picia. Największy problem na świecie jest bowiem z wodą pitną, dlatego słuchaczom uświadomiono, że istnieje potrzeba jej racjonalnego wykorzystania.

W kolejnej części warsztatów dzieci wzięły udział w grze-zgadywance, która rozpoczęła się wspólnym odsłuchaniem wiadomości głosowej od tajemniczej istoty, która kazał nazywać się Szuwarkiem. Szuwarek miał problem z ciągle przybierającą wodą. Nieszczęśnik jako mieszkaniec współczesnego miasta stał się ofiarą ulewy, w wyniku której woda deszczowa zalewała wszystko w około łącznie z jego domem. Prosił tym samym dzieci o pomoc, szczególnie o radę w postaci wskazówek co zrobić, żeby uniknąć wynikłych problemów. Aby uzyskać pomocną odpowiedź dzieci musiały rozwiązać szereg zagadek, zdobyć punkty za prawidłowe odpowiedzi i odgadnąć prawidłowe hasło – klucz.

Dla uczestników przygotowano cztery tematyczne stanowiska, w których znajdowały się zadania. Pierwsze polegało na stworzeniu filtrów do oczyszczania wody. Za pomocą butelek, piasku i żwirku oraz wacików filtrowana woda stawała się coraz czystsza. Na drugim stoliku znajdowała się mapy przyrodniczej, na której należało prawidłowo rozmieścić symbole tak, by powstał obraz ukazujący bioróżnorodność środowiska. Kolejne stanowisko wymagało podlania roślin za pomocą rynienki i pokrywki oraz garnka, w którym gotowała się woda. Zadanie o tyle trudne, że kwiatek musiał zostać „mocno” podlany, ale wodą chłodną. Ostatnie danie polegało na słuchaniu różnych odgłosów płynącej, kapiącej, cieknącej lub spuszczanej wody a następnie przyporządkowanie ich do odpowiedniego obrazka-podpisu. Dzieci podzielone na grupy radziły sobie znakomicie i sprawnie rozwiązały poszczególne zadania, a z zebranych punktów – liter odgadły hasło, które brzmiało: „mała retencja”.

Zakończenie warsztatów to podsumowanie zebranych wiadomości i próba zdefiniowania pojęcia mała retencja; ustalenie co korzystnie wpływa na magazynowanie wody, jak należy postępować, aby wody nam nie brakowało. Szczególny nacisk położony został na problem wody w miastach, co było jednoznacznie odpowiedzią i definicją problemu wspomnianego wcześniej Szuwarka. Na koniec zajęć, które były prowadzone w sposób dynamiczny i bardzo ciekawy zarazem, dzieci nagrały wiadomość z propozycją rozwiązania problemu naszego bohatera, która została do niego „wysłana”.

Projekt „EPICURO” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, z programu „Europa dla Obywateli”.

Piotr Woś